Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εάν αυτό είναι ο άνθρωπος - Primo Levi


    Ορμώμενη από την χθεσινή ήμερα για τη Διεθνή Ημέρα Μνήμης για τα Θύματα του Ολοκαυτώματος προσπάθησα να ξεχωρίσω ποιο από όλα τα βιβλία που έχω διαβάσει με έχει συγκλονίσει. Αυτά είναι δύο. Σίγουρα υπάρχουν και άλλα τα οποία ακόμα δεν έχω διαβάσει. Το πρώτο το Μαουτχάουζεν του δικού μας Ιάκωβου Καμπανέλλη και το δεύτερο το "Εάν αυτό είναι ο άνθρωπος" του Ιταλοεβραίου Primo Levi.
Όταν ρωτήθηκε αν μισεί τους Ναζί, η απάντησή του ήταν ότι δεν ήξερε αν τους μισεί, γιατί το μίσος είναι ένα πρωτόγονο συναίσθημα κάτι το οποίο ποτέ δεν τον αντιπροσώπευε.
    Βέβαια η απουσία της κατηγορίας του, δεν σήμαινε ότι τους συγχωρούσε και ούτε είχε σκοπό όσο ζούσε να το κάνει. Όμως πίστευε ότι ο  λόγος του θα είχε μεγαλύτερη βαρύτητα όντας πράος και με καθαρή σκέψη γιατί πίσω από τις αποτελεσματικές επαναστάσεις κρύβονται πράοι άνθρωποι.
Το μίσος επίσης είναι ατομικό συναίσθημα αλλά για αυτό που συνέβη εδώ για την πιο μαύρη σελίδα στην ιστορία της παγκόσμιας ιστορίας δεν είναι μόνο ένας υπεύθυνος. Είναι ολόκληρη η κοινωνία. Φταίνε οι προδότες, αυτοί που ήταν ουδέτεροι, αυτοί που ήξεραν και δεν έκαναν τίποτα, αυτοί που στήριζαν.
    Πόσο άρρωστο είναι να βλέπεις τον συνάνθρωπό σου να χάνει τα λογικά του από την ταπείνωση και να είσαι παρατηρητής; Πόσο νοσηρό επίσης να προδίδεις τους συνανθρώπους σου για να κερδίσεις την εύνοια των βασανιστών σου;
Δεν θα αναφερθώ στις λεπτομέρειες των βασανιστηρίων που περιγράφει αλλά για αυτό θα σας προτρέψω να διαβάσετε το βιβλίο. 
    Τα λόγια του σύγχρονα τα οποία δυστυχώς ακόμα και σήμερα έχουν τεράστια σημασία. Με άλλη μορφή αλλά η σημασία τους είναι ζωτική, καθοριστική.
Ακόμα αναρωτιόμαστε "Εάν αυτό είναι ο άνθρωπος", τουλάχιστον για τον εαυτό μου πολλές φορές , αντικρύζοντας καθημερινά το μίσος, κοινωνική αδικία, ρατσισμό, bullying, mobbing, γυναικοκτονίες κλπ εγκλήματα.
"Προς το παρόν θα έλεγα ότι μισώ την κοινωνία". (Primo Levi)

Ελένη Περρίκου

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Berlin Berlin από την Μαρία Παπαθεοδώρου

Αφού αιωρήθηκε το αεροπλάνο τρέχοντας επί τρεις περίπου ώρες στον ανέφελο και φιλόξενο ουρανό εκείνης της ημέρας, προσγειώθηκε απαλά στην πίστα του πτωχού πλην τίμιου και φθηνότερου αεροδρομίου Sch ö nefeld , που παλαιότερα εξυπηρετούσε την πρωτεύουσα της τότε Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Γερμανίας. Αφού πίνω με βουλιμία έναν γερμανικό καφέ, τον παραγγέλνεις έτσι απλά, «einen Kaffee bitte » και καπνίζω με μεγάλη ευχαρίστηση ένα πολυπόθητο τσιγάρο, επιβιβάζομαι στην S - Bahn , ας το πούμε στα ελληνικά Προαστιακό, για να μετεπιβιβαστώ μετά από καμμιά δεκαπενταριά στάσεις στην U - Bahn , μετρό κατά το ελληνικότερον. Μετά από κάμποση ώρα βγαίνω στην επιφάνεια της γης και με καλοσορίζει μια μικρή τρίγωνη πλατεία που σφύζει από χαρούμενη ζωή, ήχους από γνωστές χιλιοακουσμένες μουσικές, καπνούς κι αρώματα από καλοψημένο γύρο. Αχ πατρίδα μου γλυκιά, σκέφτομαι, γιατί ακόμα δεν έχω συνειδητοποιήσει, ότι ο πιτόγυρος στο Βερολίνο είναι μια τουρκική υπόθεση και διόλου ελληνική. Χορτάτη, ξεδιψασ...

«Η ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑΣ» από τον συγγραφέα Μιχάλη Γριβέα

  Είμαι ένα βιβλίο, ένα βιβλίο που μιλάει! Είμαι Η ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑΣ.  Αν με κρατήσεις στα χέρια σου, ετοιμάσου να διαβείς δύσβατα μονοπάτια δύο ιστοριών. Η Σίλα Τάντ, μια σκληροτράχηλη Αμερικανίδα πεζοναύτης και ο Αριστοκλής Ναπλωτάς, ένας Έλληνας ιστορικός που κυνηγά το αρχέγονο μυστικό της Ατλαντίδας, είναι οι φωνές μου. Δεν πρόκειται για καρικατούρες θεωριών αλλά για χαρακτήρες βαθιά αντιφατικούς. Τους συνδέει ένας έρωτας που δεν είναι ρομάντζο αλλά έκρηξη. Είναι σύγκρουση ηπείρων και πολιτισμών. Μια μοιραία ένωση που γεννά και καταστρέφει ταυτόχρονα. Θα ταξιδέψεις μαζί τους στη Σαντορίνη, στον Τάραντα της Ιταλίας, στο Σαν Αντόνιο του Τέξας, στις Συρακούσες της Σικελίας. στο Ιράκ, στην Κυρήνη της Λιβύης, στην Ουάσιγκτον των Η.Π.Α. ακόμα και La Venta του Μεξικού. Όσο και αν το περιμένεις όμως δεν βρεις που βρίσκεται τελικά η περιβόητη Ατλαντίδα. Προς μεγάλη σου έκπληξη μπορεί να ανακαλύψεις ότι το σωστό ερώτημα δεν είναι το που αλλά το πότε! Ότι ο Πλάτωνας μπορεί να ...

Η Ελένη Μανταδάκη γράφει για την ομάδα συγγραφέων Γράφουμε Ιστορία

  Σήμερα θέλω να σου μιλήσω για μια ομάδα συγγραφέων που μου άλλαξε τη ζωή. Αυτή η ομάδα ακούει στο όνομα «Γράφουμε Ιστορία». Γνωριστήκαμε το Σεπτέμβριο του 2023 σε μια αίθουσα σεμιναρίων στο Κολονάκι. Ήμασταν εικοσιπέντε εκπαιδευόμενοι με κοινά όνειρα, να γράψουμε, να μάθουμε και να καταφέρουμε να εκδώσουμε μια μέρα τα έργα μας. Το πρώτο σεμινάριο δημιουργικής γραφής με εισηγήτριες την κυρία Λένα Μαντά και Κλαίρη Θεοδώρου με τίτλο «Γράψε Ιστορία». Όπως πολύ καλά κατάλαβες από εκεί πήραμε το όνομα μας. Δε θα μας ταίριαζε κάτι άλλο καλύτερα. Αυτό μας ένωσε και μας κρατά ενωμένους, μαζί με την αγάπη μας για τη γραφή και το βιβλίο. Από αυτό το πολύτιμο σεμινάριο, εκτός από γνώση, εμπειρία και συμβουλές — εκείνες τις «σκουλαρίκια στ’ αυτιά», όπως συνήθιζε να λέει η πολυαγαπημένη μας δασκάλα, κυρία Μαντά — κερδίσαμε και κάτι ακόμη: το πρώτο μας συλλογικό βιβλίο. Αυτό που κρατάτε στα χέρια σας, με τίτλο «Μικρές Ιστορίες, Μεγάλες Αμαρτίες» , κυκλοφορεί σήμερα από τις εκδόσ...