Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η έρευνα ως εργαλείο συγγραφής μυθιστορημάτων από τον συγγραφέα Αντώνη Αντωνιάδη

Η συγγραφή μυθιστορημάτων δεν είναι μια εύκολη υπόθεση η οποία εξαρτάται μόνο από την έμπνευση, την καλή χρήση της γλώσσας και την ικανότητα στην καταγραφή και σύνθεση γεγονότων και προσωπικοτήτων. Εξαρτάται από πάρα πολλές άλλες παραμέτρους, μια από τις οποίες είναι και η έρευνα που θα πραγματοποιήσει ο κάθε επίδοξος συγγραφέας.

Ελάχιστοι από τους αναγνώστες αντιλαμβάνονται τη χρονοβόρα διαδικασία της έρευνας που χρειάστηκε για να γραφεί το έργο που απόλαυσαν, οι περισσότεροι αποδίδουν το αποτέλεσμα σχεδόν πάντα στη δυνατότητα της μυθοπλασίας του συγγραφέα. Ταυτόχρονα υπάρχουν και πολλοί δημιουργοί που επιλέγουν να γράψουν ένα μυθιστόρημα βασισμένοι μονάχα στις γνώσεις που κατέχουν -ασχέτως εάν αυτές είναι ελάχιστες ή διαστρεβλωμένες- ή και σε μια επιφανειακή, γρήγορη αναζήτηση πληροφοριών. Η τακτική αυτή όμως, προκαλεί κακό τόσο στους ίδιους όσο και στο είδος του μυθιστορήματος. Για παράδειγμα: κάποιος αναγνώστης που γνωρίζει το πώς διεξάγονται οι αστυνομικές έρευνες διαβάζει ένα αστυνομικό μυθιστόρημα, του οποίου ο συγγραφέας έγραψε σύμφωνα με τις γνώσεις και τη φαντασία του, συνήθως επειδή έτσι βόλευε στην υπόθεση. Είναι λογικό ο αναγνώστης να δυσαρεστηθεί και να γράψει μια κακή κριτική για το βιβλίο, αλλά επίσης και να απομακρυνθεί απ’ το συγκεκριμένο είδος, απλώς και μόνο λόγω στερεοτύπων και γενίκευσης, μια συνηθισμένη γνωστική διαδικασία των ανθρώπων που τη συναντάμε σχεδόν σε κάθε έκφανση της κοινωνικοπολιτικής ζωής μας. Για τους δύσπιστους θα πρότεινα να μπούνε σε σχόλια αναγνωστών ώστε να διαβάσουν οι ίδιοι την απογοήτευση που τους ωθεί να γενικεύσουν.

Κανονικά οι συγγραφείς, ακόμα και οι άπειροι, αλλά έξυπνοι, πριν υλοποιήσουν την ιστορία που γέννησε το μυαλό τους, κάνουν μια έρευνα όχι για να πλημμυρίσουν το κείμενο με πληροφορίες, αλλά για να δώσουν στη μυθοπλασία τους ένα αυθεντικό υπόβαθρο και την αίσθηση ρεαλισμού. Για παράδειγμα να αναφέρουν ένα έθιμο, μια συμπεριφορική λεπτομέρεια, να περιγράψουν μια εθνική ενδυμασία κ.λπ. που θα δώσει στο έργο τους μια ζωντάνια και αληθοφάνεια που θα εκπλήξει ευχάριστα τον αναγνώστη.

Είτε πρόκειται για μυθιστόρημα που κινείται σε κάποιο ιστορικό πλαίσιο, σ’ έναν φανταστικό κόσμο είτε για κάποια επιστημονική υπόθεση-θεωρία ή την καθημερινότητα ενός επαγγέλματος, ο συγγραφέας οφείλει να γνωρίζει πληροφορίες και λεπτομέρειες ώστε να μπορέσει ο αναγνώστης να συνδεθεί με την ιστορία, παρά τις όποιες διαστρεβλώσεις και παραποιήσεις παρουσιάσει αργότερα ως συγγραφικά τρικ, ώστε να οδηγήσει την υπόθεση σε συγκεκριμένα μονοπάτια.

Η έρευνα προσφέρει κατανόηση της εποχής, ειδικά όταν πρόκειται για ιστορικό μυθιστόρημα, αλλά και γενικώς του περιβάλλοντος, υπαρκτού ή φανταστικού. Βοηθάει στην καλύτερη αποτύπωση χαρακτήρων, π.χ. η μελέτη ψυχολογίας, ενώ η μελέτη της φιλοσοφίας και της κοινωνιολογίας δίνει τη δυνατότητα στον δημιουργό να γράψει με συμβολισμούς και με υπονοούμενα που προσφέρουν βαθύτερο νόημα και πνευματικό βάρος στο έργο του. Τέλος, αποτρέπει χονδροειδή λάθη που μπορεί να αποσπάσουν την προσοχή του αναγνώστη και να μειώσουν την αξιοπιστία του δημιουργού και του έργου.

Σημαντικό επίσης, είναι να γνωρίζουμε ότι η διαδικασία της έρευνας δεν είναι μόνο υποστηρικτική, δηλαδή να βοηθήσει τον δημιουργό να αποδώσει καλύτερα την ιδέα του, αλλά και δημιουργική, αφού συχνά μέσα απ’ αυτήν γεννιούνται ιδέες, χαρακτήρες και πλοκές που ο συγγραφέας μπορεί πριν να μην είχε φανταστεί. Η έρευνα βοηθάει την έμπνευση!

Μια ικανοποιητική έρευνα μπορεί να γίνει με τη μελέτη των βιβλιογραφικών πηγών σε κάποιο θέμα, με την παρακολούθηση ντοκιμαντέρ ή ομιλιών, επίσκεψη στους χώρους που θέλει να περιγράψει -ζωντανά, ψηφιακά και διαδικτυακά- και με συνεντεύξεις ειδικών. Ως προς το τελευταίο ο οποιοσδήποτε μπορεί -χωρίς ντροπή που δεν γνωρίζει- να ρωτήσει έναν αστυνομικό, πυροσβέστη, επιχειρηματία, γιατρό κ.λπ. ώστε να μάθει πληροφορίες και λεπτομέρειες, τις οποίες θα χρησιμοποιήσει στην ιστορία του.

Μπορεί σε πολλούς όλη αυτή η διαδικασία να φαίνεται σαν απόκρημνο βουνό που θα δυσκολευτούν να το ανέβουν, πιστέψτε με όμως, δεν είναι. Ναι, ίσως να φαίνεται και ναι, πιθανόν να δοκιμάσει τις αντοχές σας, αλλά στο τέλος το αποτέλεσμα θα σας ανταμείψει με πολλαπλάσια ευχαρίστηση και χαρά, γιατί τα σχόλια των αναγνωστών θα είναι εγκάρδια θετικά.

Βιογραφικό


Ο Αντώνης Αντωνιάδης εργάστηκε ως αρχισυντάκτης σε διάφορα περιοδικά και οργάνωσε την παραγωγή μιας τηλεοπτικής σειράς. Επίσης εργάστηκε ως επιμελητής σε διάφορους εκδοτικούς οίκους, ενώ με κείμενά του έχει συμμετάσχει σε πολλά συλλογικά βιβλία. Πολλά από τα βιβλία του μεταφράστηκαν και κυκλοφορούν στο εξωτερικό. Έχει γράψει ιστορικές μελέτες και διαφόρων ειδών μυθιστορήματα: ιστορικά, αστυνομικά, επιστημονικής φαντασίας, τρόμου και ψυχολογικά θρίλερ.

Έχει γράψει τα παρακάτω βιβλία:

ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΟ, Εκδότης Ψυχής τα λαμπυρίσματα, 2010

ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΔΙΗΓΗΣΕΙΣ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ, 2006

ΔΕΛΦΟΙ, 2006

Ο ΛΥΚΟΣ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ, Εκδότης Ψυχής τα λαμπυρίσματα, 2009

Ο ΛΥΚΟΣ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ, Εκδότης ΟΞΥ, 2020

ΔΑΙΜΟΝΙΟΣ ΒΑΚΧΟΣ, Εκδόσεις Polaris, 2015

Νεκρονομικόν, Εκδόσεις ΟΞΥ, 2018

ΤΑ 100 ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΠΟΥ ΣΗΜΑΔΕΨΑΝ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΠΟ ΤΟ 1821 ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ, Εκδόσεις ΤΟ ΒΗΜΑ, 2021

Η νύχτα που άλλαξε ο κόσμος, Εκδόσεις ΑΛΛΩΣΤΕ, 2025

ΠΑΡΑΞΕΝΕΣ ΔΙΗΓΗΣΕΙΣ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ, Εκδόσεις ΑΛΛΩΣΤΕ, 2013

https://epicanton.blogspot.com/?fbclid=IwY2xjawKVLEVleHRuA2FlbQIxMABicmlkETFYSUxQRXY3cXFhdzhaSTd4AR78l5Y7WHUJBwcP4rykZOSOFEtRLnYJg3hXbqDhvZXeVBfuh7sA1pqdivCkSw_aem_0HXn0xAtA3jwRbmWNDQdCQ

https://www.facebook.com/antonis.antoniadis.142

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σαν απολογία - Από τον συγγραφέα Δημήτρη Βαρβαρήγο

Γράφω, ναι γράφω για πολλούς και ποικίλους λόγους που δεν είναι ορατοί όταν κάποιος με βλέπει και δεν μπορεί να φανταστεί την παρόρμηση μου για δημιουργία. Είναι μια εσωτερική ανάγκη που συμπληρώνει την ύπαρξή μου. Ίσως επειδή καταλαγιάζει ο δαίμονας που κρύβεται μέσα μου. Γεγονός είναι πως η αγάπη μου για το γράψιμο έχει ρίζες στα παιδικά μου χρόνια καθώς μέσα στην οικογένεια μου όλοι διάβαζαν και ήταν αυτό η πρώτη ουσιαστική παιδεία να αγαπήσω τα βιβλία και το θέατρο καθώς κάθε μήνα βλέπαμε μία τουλάχιστον παράσταση. Η δική μου γενιά ανέθρεψε παιδιά σε μια φτωχική Ελλάδα γεμάτη ελλείψεις, αλλά επίσης γεμάτη σεβασμό και αξιοπρέπεια. Δίναμε ιδιαίτερη αξία στα πράγματα, όπως ένα βιβλίο που τύχαινε να πέσει στα χέρια μας. Προσωπικά το θεωρούσα πολύ σημαντικό αυτό κι ένιωθα όχι απλά τυχερός αλλά ξεχωριστός που είχα την εύνοια της μοίρας να με επιλέξει. Μπορεί να σας φαίνεται υπερβολικό αυτό αλλά είναι η αλήθεια μου.  Μεγαλώνοντας, το διάβασμα δεν μου αρκούσε και στράφηκα στην γραφή....

Berlin Berlin από την Μαρία Παπαθεοδώρου

Αφού αιωρήθηκε το αεροπλάνο τρέχοντας επί τρεις περίπου ώρες στον ανέφελο και φιλόξενο ουρανό εκείνης της ημέρας, προσγειώθηκε απαλά στην πίστα του πτωχού πλην τίμιου και φθηνότερου αεροδρομίου Sch ö nefeld , που παλαιότερα εξυπηρετούσε την πρωτεύουσα της τότε Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Γερμανίας. Αφού πίνω με βουλιμία έναν γερμανικό καφέ, τον παραγγέλνεις έτσι απλά, «einen Kaffee bitte » και καπνίζω με μεγάλη ευχαρίστηση ένα πολυπόθητο τσιγάρο, επιβιβάζομαι στην S - Bahn , ας το πούμε στα ελληνικά Προαστιακό, για να μετεπιβιβαστώ μετά από καμμιά δεκαπενταριά στάσεις στην U - Bahn , μετρό κατά το ελληνικότερον. Μετά από κάμποση ώρα βγαίνω στην επιφάνεια της γης και με καλοσορίζει μια μικρή τρίγωνη πλατεία που σφύζει από χαρούμενη ζωή, ήχους από γνωστές χιλιοακουσμένες μουσικές, καπνούς κι αρώματα από καλοψημένο γύρο. Αχ πατρίδα μου γλυκιά, σκέφτομαι, γιατί ακόμα δεν έχω συνειδητοποιήσει, ότι ο πιτόγυρος στο Βερολίνο είναι μια τουρκική υπόθεση και διόλου ελληνική. Χορτάτη, ξεδιψασ...

«Η ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑΣ» από τον συγγραφέα Μιχάλη Γριβέα

  Είμαι ένα βιβλίο, ένα βιβλίο που μιλάει! Είμαι Η ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑΣ.  Αν με κρατήσεις στα χέρια σου, ετοιμάσου να διαβείς δύσβατα μονοπάτια δύο ιστοριών. Η Σίλα Τάντ, μια σκληροτράχηλη Αμερικανίδα πεζοναύτης και ο Αριστοκλής Ναπλωτάς, ένας Έλληνας ιστορικός που κυνηγά το αρχέγονο μυστικό της Ατλαντίδας, είναι οι φωνές μου. Δεν πρόκειται για καρικατούρες θεωριών αλλά για χαρακτήρες βαθιά αντιφατικούς. Τους συνδέει ένας έρωτας που δεν είναι ρομάντζο αλλά έκρηξη. Είναι σύγκρουση ηπείρων και πολιτισμών. Μια μοιραία ένωση που γεννά και καταστρέφει ταυτόχρονα. Θα ταξιδέψεις μαζί τους στη Σαντορίνη, στον Τάραντα της Ιταλίας, στο Σαν Αντόνιο του Τέξας, στις Συρακούσες της Σικελίας. στο Ιράκ, στην Κυρήνη της Λιβύης, στην Ουάσιγκτον των Η.Π.Α. ακόμα και La Venta του Μεξικού. Όσο και αν το περιμένεις όμως δεν βρεις που βρίσκεται τελικά η περιβόητη Ατλαντίδα. Προς μεγάλη σου έκπληξη μπορεί να ανακαλύψεις ότι το σωστό ερώτημα δεν είναι το που αλλά το πότε! Ότι ο Πλάτωνας μπορεί να ...