Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Συνέντευξη του καθηγητή Τριαντάφυλλου Κωτόπουλου στην Ελένη Περρίκου

Ο καθηγητής κύριος Τριαντάφυλλος Κωτόπουλος παραχώρησε αποκλειστικά στην Ελένη Περρίκου την παρακάτω συνέντευξη. Πολύτιμες συμβουλές για νέους αλλά και παλαιότερους συγγραφείς. Θα σταθώ, γιατί με ενδιαφέρει ιδιαίτερα η άποψή του λόγω επαγγελματικού ενδιαφέροντος στην απάντησή του για την επιμέλεια. Διά της απάντησής του, δράττομαι της ευκαιρίας να εκφράσω την άποψή μου και να αναφέρω ότι οι επιμελητές είναι συνοδοιπόροι και συνταξιδιώτες των συγγραφέων και όχι οι παντογνώστες με το κόκκινο στιλό. Σκοπός τους είναι πάντα να αναδείξουν το κείμενο και το συγγραφέα μέσα από τη δουλειά τους ώστε και οι δύο μαζί να απολαύσουν την τέχνη της γραφής αλλά και ο αναγνώστης ένα μοναδικό λογοτεχνικό έργο.

Ποια όπλα θεωρείτε ότι πρέπει να έχει ένας συγγραφέας στη φαρέτρα του (εκτός από ταλέντο) για να μπορέσει να γράψει; Η διακειμενικότητα, γνώση αφηγηματικών τεχνικών, ύφος, μελέτη άλλων συγγραφέων, άριστη γνώση γλώσσας είναι εργαλεία; Και ποια θεωρείτε τα πιο συχνά λάθη που κάνουν οι συγγραφείς;

Ο συγγραφέας χρειάζεται διακειμενική συνείδηση η οποία αποκτιέται μέσα από τη διαρκή ανάγνωση λογοτεχνικών και μη έργων και συγγραμμάτων. Η άρτια γνώση των αφηγηματικών τεχνικών, η γλωσσική δεινότητα και η εσωτερική πειθαρχία είναι σημαντικά στοιχεία συγκρότησης της προσωπικότητάς του. Μη λησμονήσουμε όμως την ενσυναίσθηση και την πολιτική άποψη που, κατά τη γνώμη μου, είναι θεμελιώδη αυτής της συγκρότησης. Για να συναισθάνεσαι πρέπει να είσαι και ενεργός πολίτης! Συχνό λάθος: η βιασύνη να δημοσιευτεί ένα ανολοκλήρωτο έργο ή η μίμηση χωρίς προσωπική φωνή. 

Υπάρχει κάποια διδακτική μέθοδο ώστε να αυξάνεται η έμπνευση και η δημιουργικότητα των φοιτητών δημιουργικής γραφής;

Η έμπνευση δεν διδάσκεται, αλλά καλλιεργείται, όπως άλλωστε ασκείται  η δημιουργικότητα. Μέθοδοι όπως η ελεύθερη γραφή, η δημιουργική ανάγνωση, η εικαστική σύνδεση και η ομαδική ανατροφοδότηση ενισχύουν τη φαντασία. Η δημιουργία ασφαλούς χώρου για πειραματισμό επιτρέπει στη φωνή του/της φοιτητή/τριας να ωριμάσει ουσιαστικά.

Υπάρχει κάποιος/α συγγραφέας ή έργο το οποίο προτρέπετε τους φοιτητές να διαβάσουν οπωσδήποτε; 

Έχω κι εγώ τις μανίες και τις εμμονές μου και είναι πολλές. Για λόγους συντομίας το Άξιον Εστί του Ελύτη και τη Μεγάλη Πλατεία του Μπακόλα. Φυσικά και πολλούς/ές άλλους/ες.

Ποια η άποψή σας για την λογοτεχνική επιμέλεια και τους επιμελητές; Είναι απαραίτητη / -οι ή απλά θα μπορούσαμε να τους θεωρήσουμε «παραχαράκτες κειμένων»;

Η λογοτεχνική επιμέλεια δεν είναι παραχάραξη, αλλά διαλογική πράξη εμβάθυνσης. Ο επιμελητής δεν ανασυνθέτει τον συγγραφέα, μα τον βοηθά να ανακαλύψει την καθαρότερη εκδοχή της φωνής του. Όταν υπάρχει εμπιστοσύνη, το αποτέλεσμα τιμά την τέχνη του λόγου.

Τι διαβάζει σήμερα το αναγνωστικό κοινό στην Ελλάδα; Ποιος ο ρόλος των εκδοτικών οίκων;

Το ελληνικό κοινό διαβάζει κυρίως κοινωνικά μυθιστορήματα, αυτοβιογραφικά αφηγήματα και ιστορική λογοτεχνία. Οι εκδοτικοί οίκοι, με τις επιλογές και τις προωθητικές τους πρακτικές, καθορίζουν τις αναγνωστικές τάσεις. Ο ρόλος τους είναι διαμεσολαβητικός αλλά και διαμορφωτικός για το λογοτεχνικό τοπίο. Άλλη φορά να με ρωτήσετε για τις προσωπικές μου διαφωνίες και ενστάσεις σε πολλά...

Ακούμε συχνά ότι αρκετοί συγγραφείς υπογράφουν συμβόλαια με εκδοτικούς οίκους για να γράψουν δύο ή τρία βιβλία σε ένα χρόνο. Γίνεται να υπάρχει έμπνευση κατά παραγγελία; Πόσο εφικτό είναι αυτό να γίνει και τι παγίδες κρύβει τελικά;

Σπουδαία και big question χωρίς μονοσήμαντη απάντηση. Έχουμε δει και κατά παραγγελία γραφές που μας εντυπωσίασαν διαχρονικά από σπουδαίους δημιουργούς (Ντοστογιέφσκι, Ουγκό κτλ.).Θεωρητικα η έμπνευση δεν υπακούει σε συμβόλαια, μα η πειθαρχία ναι. Το γράψιμο κατ’ απαίτηση ενέχει τον κίνδυνο της κοινοτοπίας και της στυλιστικής επανάληψης. Η συστηματική παραγωγή απαιτεί εσωτερική φλόγα και τεχνική αρτιότητα. Χωρίς αυτές, το έργο χάνει σε αλήθεια και βάθος.

Βιογραφικό

Ο Κωτόπουλος Η. Τριαντάφυλλος είναι Επίκουρος Καθηγητής "Δημιουργικής Γραφής και Νεοελληνικής Λογοτεχνίας" και Επιστημονικά Υπεύθυνος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Δημιουργική Γραφή» του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Είναι πτυχιούχος και διδάκτορας νέας ελληνικής φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Το συγγραφικό του έργο και τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν τη μελέτη και τη διδακτική της Δημιουργικής Γραφής, της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και της Θεωρίας της Λογοτεχνίας. Έχει εκδώσει  έξι (6) επιστημονικά συγγράμματα: Η Θεσσαλονίκη στο έργο των Θεσσαλονικέων πεζογράφων (Κώδικας 2006, Επίκεντρο 2013), Σκηνικό – Χαρακτήρες – Πλοκή (Ίων 2011),  Τα Ετεροθαλή. Μελέτες για την Παιδική, τη Νεανική και τη Λογοτεχνία για Ενήλικες (Ίων 2012), Η Δημιουργική Γραφή στο Νηπιαγωγείο (Επίκεντρο 2013),  Προσαρμογές των Αναλυτικών Προγραμμάτων για το μάθημα της Γλώσσας στο ΓυμνάσιοΔιαθεματικό πλαίσιο και σχέδια διδασκαλίας. Τόμος Α΄. Υποστηρικτικό υλικό. Τόμος Β΄ (ΥΠΕΠΘ-Π.Ι. 2008). Περισσότερα από εκατό (100) άρθρα του έχουν συμπεριληφθεί σε συλλογικούς τόμους, ελληνικά και ξένα επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά διεθνών συνεδρίων. Έχει συμμετάσχει και συμμετέχει σε διάφορα ερευνητικά προγράμματα.

Στο ενεργητικό συμπεριλαμβάνονται τέσσερις (4) ποιητικές συλλογές: Πορτολάνος (Παρατηρητής 1999), Εδουάρδοι και Αλφρέδοι (Μανδραγόρας 2012), Άνω τελείες και τέτοια (Μανδραγόρας 2013), Σημαδούρες (Δίγαμμα 2015) και μία (1) συλλογή διηγημάτων: Μία νουβέλα σε 11 Μικρές και μεγάλες ιστορίες (Γραφομηχανή 2015).  Είναι συμπαρουσιαστής της εκπομπής "Δίγαμμα" (ΕΡΤ3) μαζί με τον παρουσιαστή και αρχισυντάκτη, Κωνσταντίνο Παπαπρίλη-Πανάτσα, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Νάκη.Είναι μέλος πολιτιστικών φορέων και διεθνών εταιρειών, προκρίνει όμως, ανεπιφύλακτα, όλων τη συμμετοχή του ως ιδρυτικό μέλος στην πολιτιστική ομάδα του Πανελληνίου Συλλόγου Παραπληγικών – παράρτημα βόρειας Ελλάδας.

https://users.uowm.gr/tkotopou/tkotopou/index.php.html

 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σαν απολογία - Από τον συγγραφέα Δημήτρη Βαρβαρήγο

Γράφω, ναι γράφω για πολλούς και ποικίλους λόγους που δεν είναι ορατοί όταν κάποιος με βλέπει και δεν μπορεί να φανταστεί την παρόρμηση μου για δημιουργία. Είναι μια εσωτερική ανάγκη που συμπληρώνει την ύπαρξή μου. Ίσως επειδή καταλαγιάζει ο δαίμονας που κρύβεται μέσα μου. Γεγονός είναι πως η αγάπη μου για το γράψιμο έχει ρίζες στα παιδικά μου χρόνια καθώς μέσα στην οικογένεια μου όλοι διάβαζαν και ήταν αυτό η πρώτη ουσιαστική παιδεία να αγαπήσω τα βιβλία και το θέατρο καθώς κάθε μήνα βλέπαμε μία τουλάχιστον παράσταση. Η δική μου γενιά ανέθρεψε παιδιά σε μια φτωχική Ελλάδα γεμάτη ελλείψεις, αλλά επίσης γεμάτη σεβασμό και αξιοπρέπεια. Δίναμε ιδιαίτερη αξία στα πράγματα, όπως ένα βιβλίο που τύχαινε να πέσει στα χέρια μας. Προσωπικά το θεωρούσα πολύ σημαντικό αυτό κι ένιωθα όχι απλά τυχερός αλλά ξεχωριστός που είχα την εύνοια της μοίρας να με επιλέξει. Μπορεί να σας φαίνεται υπερβολικό αυτό αλλά είναι η αλήθεια μου.  Μεγαλώνοντας, το διάβασμα δεν μου αρκούσε και στράφηκα στην γραφή....

Berlin Berlin από την Μαρία Παπαθεοδώρου

Αφού αιωρήθηκε το αεροπλάνο τρέχοντας επί τρεις περίπου ώρες στον ανέφελο και φιλόξενο ουρανό εκείνης της ημέρας, προσγειώθηκε απαλά στην πίστα του πτωχού πλην τίμιου και φθηνότερου αεροδρομίου Sch ö nefeld , που παλαιότερα εξυπηρετούσε την πρωτεύουσα της τότε Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Γερμανίας. Αφού πίνω με βουλιμία έναν γερμανικό καφέ, τον παραγγέλνεις έτσι απλά, «einen Kaffee bitte » και καπνίζω με μεγάλη ευχαρίστηση ένα πολυπόθητο τσιγάρο, επιβιβάζομαι στην S - Bahn , ας το πούμε στα ελληνικά Προαστιακό, για να μετεπιβιβαστώ μετά από καμμιά δεκαπενταριά στάσεις στην U - Bahn , μετρό κατά το ελληνικότερον. Μετά από κάμποση ώρα βγαίνω στην επιφάνεια της γης και με καλοσορίζει μια μικρή τρίγωνη πλατεία που σφύζει από χαρούμενη ζωή, ήχους από γνωστές χιλιοακουσμένες μουσικές, καπνούς κι αρώματα από καλοψημένο γύρο. Αχ πατρίδα μου γλυκιά, σκέφτομαι, γιατί ακόμα δεν έχω συνειδητοποιήσει, ότι ο πιτόγυρος στο Βερολίνο είναι μια τουρκική υπόθεση και διόλου ελληνική. Χορτάτη, ξεδιψασ...

«Η ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑΣ» από τον συγγραφέα Μιχάλη Γριβέα

  Είμαι ένα βιβλίο, ένα βιβλίο που μιλάει! Είμαι Η ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑΣ.  Αν με κρατήσεις στα χέρια σου, ετοιμάσου να διαβείς δύσβατα μονοπάτια δύο ιστοριών. Η Σίλα Τάντ, μια σκληροτράχηλη Αμερικανίδα πεζοναύτης και ο Αριστοκλής Ναπλωτάς, ένας Έλληνας ιστορικός που κυνηγά το αρχέγονο μυστικό της Ατλαντίδας, είναι οι φωνές μου. Δεν πρόκειται για καρικατούρες θεωριών αλλά για χαρακτήρες βαθιά αντιφατικούς. Τους συνδέει ένας έρωτας που δεν είναι ρομάντζο αλλά έκρηξη. Είναι σύγκρουση ηπείρων και πολιτισμών. Μια μοιραία ένωση που γεννά και καταστρέφει ταυτόχρονα. Θα ταξιδέψεις μαζί τους στη Σαντορίνη, στον Τάραντα της Ιταλίας, στο Σαν Αντόνιο του Τέξας, στις Συρακούσες της Σικελίας. στο Ιράκ, στην Κυρήνη της Λιβύης, στην Ουάσιγκτον των Η.Π.Α. ακόμα και La Venta του Μεξικού. Όσο και αν το περιμένεις όμως δεν βρεις που βρίσκεται τελικά η περιβόητη Ατλαντίδα. Προς μεγάλη σου έκπληξη μπορεί να ανακαλύψεις ότι το σωστό ερώτημα δεν είναι το που αλλά το πότε! Ότι ο Πλάτωνας μπορεί να ...