Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πάντα Αργά από την Ήρα Παπαποστόλου

Μελετώντας τις συμβουλές του καθηγητή μου Χάρη Βλαβιανού περί ποίησης, ότι πρέπει να είναι σύγχρονη, να μην είναι μελό, το θέμα ή τα θέματα με τα οποία καταπιάνεται ο/η δημιουργός να τον αφορούν αλλιώς θα περάσουν απλά αδιάφορα, σκέφτηκα το βιβλίο που έχει εκδώσει η συγγραφέας και καλή μου φίλη Ήρα Παπαποστόλου Πάντα Αργά το οποίο περιλαμβάνει 3 διηγήματα και 21 ποιήματα.

Θα ξεκινήσω από το «περιτύλιγμα» του βιβλίου και πρώτα απ΄όλα από το εξώφυλλο. Το εξώφυλλο, ένα έργο τέχνης της Τατιάνας Τιχάνωφ απεικονίζει ένα σπασμένο ρολόι και ένα πουλί που πλησιάζει για να προσγειωθεί πάνω του. Το σπασμένο ρολόι συμβολίζει προφανώς το χρόνο που δε φτάνει και συνδέεται νοηματικά με τον τίτλο του βιβλίου. Ένα προσεγμένο λοιπόν εξώφυλλο με μια αρκετά καλή ποιότητα χαρτιού στην εκτύπωση προσθέτουν μια εξαιρετική αισθητική στην εμφάνιση του βιβλίου που ταιριάζει και αντιπροσωπεύει την εξαιρετική αισθητική της ίδιας της συγγραφέως ως ιστορικός τέχνης.

Συνεχίζουμε με το περιεχόμενο...

Όταν διάβασα το βιβλίο δεν ήξερα σε ποιο ρεύμα να την κατατάξω, όχι φυσικά ότι είναι υποχρεωτικό να εντάξεις κάποιον συγγραφέα σε κάποιο λογοτεχνικό ρεύμα ειδικά με τα σημερινά δεδομένα, απλά ήταν η δική μου ψυχαναγκαστική σκέψη. Αρχικά σκέφτηκα ότι γράφει ρεαλιστικά με νατουραλιστικά στοιχεία, μετά νατουραλιστικά με ρεαλιστικά στοιχεία. Απέρριψα όμως και τις δύο σκέψεις μου γιατί δεν ήταν απόλυτα σωστές και ούτε αντιπροσώπευαν αυτό που πραγματικά είναι. Πέρασε μεγάλο χρονικό διάστημα και τελικά την Ήρα δεν μπορεί να την τοποθετήσει κανείς σε αυτά τα περασμένα πλην αξιοσέβαστα λογοτεχνικά ρεύματα.

Η Ήρα είναι μια σύγχρονη ποιήτρια, που γράφει βιωματικά, ένας πνευματικός άνθρωπος της γενιάς της που προέρχεται από τα σπλάχνα της σύγχρονης κοινωνικής κουλτούρας. Πνεύμα επαναστατικό, φουτουριστικό, ανθρώπινο, ευαίσθητο και συμπονετικό . Με τα ποιήματα της θίγει τις παράλογες ανθρώπινες συμπεριφορές, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι νέοι για την καθημερινή επιβίωσή τους, τα θετικά και τα αρνητικά του έρωτα, κοινωνικά ζητήματα και το αντίκτυπο που έχουν αυτά στα συναισθήματα και τη συμπεριφορά μας. Χωρίς κανένα δισταγμό και διάθεση ωραιοποίησης, περιγράφει τις καταστάσεις ακριβώς όπως συμβαίνουν και τα συναισθήματα ακριβώς όπως τα βιώνουμε, αναφέροντας με δεξιοτεχνικό τρόπο όλες τις λογικές και παράλογες σκέψεις που περνάνε από το μυαλό μας κατά τη διάρκεια που βιώνουμε μια περίσταση. Σε κάποια ποιήματα του βιβλίου παρουσιάζει τις συνθήκες και τις περιστάσεις φωτογραφικά ώστε να μην υπάρχει κανένα περιθώριο αμφισβήτησης για αυτό ακριβώς που αναφέρει. Αυτό οφείλεται στην βιωματικότητα αυτών που γράφει. Χωρίς καμία μελοδραματική διάθεση όλα της τα ποιήματα και τα διηγήματα θα τα χαρακτήριζα θαρραλέα, με πλούσια συναισθήματα, σμιλευμένα στη σύγχρονη πραγματικότητα χωρίς φιοριτούρες και πλατειασμούς αλλά με ισοπεδωτική ειλικρίνεια.

Είναι γραμμένα σε ελεύθερο και ελευθερωμένο στίχο, απελευθερωμένα από πολλά σημεία στίξης, κάποια ανιόντα και κατιόντα νοηματικά, πλούσια σε διασκελισμούς σε συμμετρίες και αντιθέσεις.

Τα διηγήματά της αρκούντος περιγραφικά, πλούσια σε αφηγηματικά επεισόδια, με διαλόγους μεταξύ των ηρώων που ξεκουράζουν την αφήγηση, με μηδενική εστίαση αλλά καθόλου συμμετοχή του κουραστικού υπερπαντογνώστη αφηγητή.

Προσωπικά ξεχώρισα τα ποιήματα «Μητέρα» και «Από τότε».

Το βιβλίο περιλαμβάνει το βραβευμένο διήγημα «45 Μοίρες» και έχει εκδοθεί από τις Εκδόσεις Οσελότος.


Συντακτική ομάδα writingspots

Ελένη Περρίκου


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Σαν απολογία - Από τον συγγραφέα Δημήτρη Βαρβαρήγο

Γράφω, ναι γράφω για πολλούς και ποικίλους λόγους που δεν είναι ορατοί όταν κάποιος με βλέπει και δεν μπορεί να φανταστεί την παρόρμηση μου για δημιουργία. Είναι μια εσωτερική ανάγκη που συμπληρώνει την ύπαρξή μου. Ίσως επειδή καταλαγιάζει ο δαίμονας που κρύβεται μέσα μου. Γεγονός είναι πως η αγάπη μου για το γράψιμο έχει ρίζες στα παιδικά μου χρόνια καθώς μέσα στην οικογένεια μου όλοι διάβαζαν και ήταν αυτό η πρώτη ουσιαστική παιδεία να αγαπήσω τα βιβλία και το θέατρο καθώς κάθε μήνα βλέπαμε μία τουλάχιστον παράσταση. Η δική μου γενιά ανέθρεψε παιδιά σε μια φτωχική Ελλάδα γεμάτη ελλείψεις, αλλά επίσης γεμάτη σεβασμό και αξιοπρέπεια. Δίναμε ιδιαίτερη αξία στα πράγματα, όπως ένα βιβλίο που τύχαινε να πέσει στα χέρια μας. Προσωπικά το θεωρούσα πολύ σημαντικό αυτό κι ένιωθα όχι απλά τυχερός αλλά ξεχωριστός που είχα την εύνοια της μοίρας να με επιλέξει. Μπορεί να σας φαίνεται υπερβολικό αυτό αλλά είναι η αλήθεια μου.  Μεγαλώνοντας, το διάβασμα δεν μου αρκούσε και στράφηκα στην γραφή....

Berlin Berlin από την Μαρία Παπαθεοδώρου

Αφού αιωρήθηκε το αεροπλάνο τρέχοντας επί τρεις περίπου ώρες στον ανέφελο και φιλόξενο ουρανό εκείνης της ημέρας, προσγειώθηκε απαλά στην πίστα του πτωχού πλην τίμιου και φθηνότερου αεροδρομίου Sch ö nefeld , που παλαιότερα εξυπηρετούσε την πρωτεύουσα της τότε Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Γερμανίας. Αφού πίνω με βουλιμία έναν γερμανικό καφέ, τον παραγγέλνεις έτσι απλά, «einen Kaffee bitte » και καπνίζω με μεγάλη ευχαρίστηση ένα πολυπόθητο τσιγάρο, επιβιβάζομαι στην S - Bahn , ας το πούμε στα ελληνικά Προαστιακό, για να μετεπιβιβαστώ μετά από καμμιά δεκαπενταριά στάσεις στην U - Bahn , μετρό κατά το ελληνικότερον. Μετά από κάμποση ώρα βγαίνω στην επιφάνεια της γης και με καλοσορίζει μια μικρή τρίγωνη πλατεία που σφύζει από χαρούμενη ζωή, ήχους από γνωστές χιλιοακουσμένες μουσικές, καπνούς κι αρώματα από καλοψημένο γύρο. Αχ πατρίδα μου γλυκιά, σκέφτομαι, γιατί ακόμα δεν έχω συνειδητοποιήσει, ότι ο πιτόγυρος στο Βερολίνο είναι μια τουρκική υπόθεση και διόλου ελληνική. Χορτάτη, ξεδιψασ...

«Η ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑΣ» από τον συγγραφέα Μιχάλη Γριβέα

  Είμαι ένα βιβλίο, ένα βιβλίο που μιλάει! Είμαι Η ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑΣ.  Αν με κρατήσεις στα χέρια σου, ετοιμάσου να διαβείς δύσβατα μονοπάτια δύο ιστοριών. Η Σίλα Τάντ, μια σκληροτράχηλη Αμερικανίδα πεζοναύτης και ο Αριστοκλής Ναπλωτάς, ένας Έλληνας ιστορικός που κυνηγά το αρχέγονο μυστικό της Ατλαντίδας, είναι οι φωνές μου. Δεν πρόκειται για καρικατούρες θεωριών αλλά για χαρακτήρες βαθιά αντιφατικούς. Τους συνδέει ένας έρωτας που δεν είναι ρομάντζο αλλά έκρηξη. Είναι σύγκρουση ηπείρων και πολιτισμών. Μια μοιραία ένωση που γεννά και καταστρέφει ταυτόχρονα. Θα ταξιδέψεις μαζί τους στη Σαντορίνη, στον Τάραντα της Ιταλίας, στο Σαν Αντόνιο του Τέξας, στις Συρακούσες της Σικελίας. στο Ιράκ, στην Κυρήνη της Λιβύης, στην Ουάσιγκτον των Η.Π.Α. ακόμα και La Venta του Μεξικού. Όσο και αν το περιμένεις όμως δεν βρεις που βρίσκεται τελικά η περιβόητη Ατλαντίδα. Προς μεγάλη σου έκπληξη μπορεί να ανακαλύψεις ότι το σωστό ερώτημα δεν είναι το που αλλά το πότε! Ότι ο Πλάτωνας μπορεί να ...