Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Συνέντευξη του συγγραφέα Βαγγέλη Ιωσηφίδη

 

1) Ως νέος συγγραφέας, με τις παρούσες συνθήκες που επικρατούν στη σύγχρονη λογοτεχνία, ποια θεωρείς ότι είναι τα στοιχεία που κάνουν ένα έργο ποιοτικά λογοτεχνικό; Υπάρχουν διαφορές σε αυτά τα στοιχεία σε σχέση με την λογοτεχνία των προηγούμενων αιώνων; Και αν ναι, ποια είναι;

Πιστεύω πως ένα ποιοτικά λογοτεχνικό έργο δεν επηρεάζεται από τις παρούσες συνθήκες· διέπεται από διαχρονικότητα. Αυτή επισκέπτεται έργα που σέβονται τη γλώσσα και βουτάνε γενναία στα βαθύτερα σημεία της ανθρώπινης ψυχής. Κι αυτό πιστεύω πως δεν άλλαξε ιδιαίτερα από τα προηγούμενα χρόνια. Αν κάτι άλλαξε, αυτό είναι η τεχνική, όμως ο σκοπός παρέμεινε ο ίδιος.

2) Βλέποντας το site σου είδα ότι εκτός από συγγραφέας, είσαι και επιμελητής. Θεωρείς ότι οι συγγραφείς είναι δεκτικοί στην επιμέλεια των κειμένων τους; Ή τους αντιμετωπίζουν ως παραχαράκτες των έργων τους και τους παντογνώστες με το κόκκινο στιλό;

Οι περιπτώσεις είναι τόσες όσοι και οι συγγραφείς. Αν πρόκειται να κατηγοριοποιήσουμε, υπάρχουν οι πραγματικά δεκτικοί, που εμπιστεύονται, αμφισβητούν την αυθεντία του έργου και συνεργάζονται με πολλή προθυμία, οι πραγματικά ακατάδεκτοι, που δεν θέλουν να τους αλλάξει ούτε κόμμα στο έργο και όλα τα ενδιάμεσα. Όσοι κλίνουν προς την πρώτη περίπτωση έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν μέσω της επιμέλειας.

3) Εκτός από το ταλέντο που μπορεί να έχει ένας συγγραφέας, ποια άλλα στοιχεία ή προσόντα θεωρείς χρήσιμα για να γράψει κάποιος πεζογραφία ή ποίηση;

Το ταλέντο είναι κάτι υπαρκτό και απαραίτητο. Κατά τα άλλα, χρειάζεται πολλή μελέτη, επαφή με τη γλώσσα και τα είδη λογοτεχνίας στα οποία γράφει και συνεχή βελτίωση. Η στιγμή που θα επαναπαυτεί στο ταλέντο του είναι η στιγμή που ξεκινά να χορταριάζει.

4) Μπορεί ένας συγγραφέας που δεν έχει ταλέντο να γράφει καλά;

Όχι. Χωρίς ταλέντο δε γίνεται. Αυτό φυσικά προϋποθέτει να οριστεί το ταλέντο, που είναι πολύπλευρη έννοια. Κατά βάση, το συγγραφικό ταλέντο συνίσταται στην παρατήρηση του έξω κόσμου, την αγάπη για τη γλώσσα και την ανάγκη για καταγραφή. Όλα αυτά έχουν ως ρίζα την περιέργεια. Το να μην έχει κανείς συγγραφικό ταλέντο σημαίνει να μην είναι περίεργος. Χωρίς περιέργεια, δε γράφεται κάτι ποιοτικό.

5) Πες μας λίγο για όλη τη νοητική διεργασία και διαδικασία που ακολουθείς για να γράψεις ένα έργο σου.

Το έργο μου γράφεται στο μυαλό μου πολύ πριν γραφτεί στο χαρτί. Η κεντρική ιδέα επιστρέφει σε μένα ξανά και ξανά μέχρι να συνειδητοποιήσω ότι υπάρχει ανάγκη να γραφτεί. Μαζί με αυτήν βέβαια κυκλοφορούν κι άλλες ιδέες, οι οποίες βρίσκονται σε δεύτερη μοίρα. Σε αυτή την ιδέα λοιπόν, ως βαρυτικό κέντρο, έρχονται και προσκολλώνται κι άλλες ιδέες, εικόνες, χαρακτήρες και σιγά σιγά γίνεται ιστορία. Μετά απομένει η καταγραφή και η σύνθεση.

6) Τι πιστεύεις ότι χαρακτηρίζει τη γραφή και το συγγραφικό σου ύφος;

Σίγουρα η τόλμη σε γλωσσικό επίπεδο, η ακρίβεια στο νόημα, η ζωντάνια στο ύφος και η εστίαση στο αλλόκοτο, σε κάθε μορφή του. Πάνω από όλα όμως, το σωστό χτίσιμο ατμόσφαιρας.

7) Υπάρχει κάποιος/α συγγραφέας που θαυμάζεις και που θα προέτρεπες τους νέους συγγραφείς να διαβάσουν οπωσδήποτε;

Θαυμάζω τον Τομ Ρόμπινς, για λόγους πολύ προσωπικούς και θα προέτρεπα τους υπόλοιπους να τον διαβάσουν, για δικούς τους προσωπικούς λόγους.

8) Μπορεί τελικά ένας συγγραφέας να γράφει κατά παραγγελία; Αναφέρομαι στα συμβόλαια με εκδοτικούς οίκους και πόσο καλό ή κακό μπορεί να κάνει αυτό σε έναν συγγραφέα.

Μπορεί κανείς να γράφει κατά παραγγελία. Μάλιστα κάποιους τους βοηθάει. Θα έλεγα ότι, κατά κανόνα, στερεί την ελευθερία της έκφρασης και την τελική ποιότητα της δουλειάς. Η πίεση κατά βάση πρέπει να είναι εσωτερική, όχι εξωτερική.

9) Τι θα συμβούλευες όσους θέλουν να ασχοληθούν με τη συγγραφή και τη λογοτεχνία;

Να διαβάσουν πολύ, να μελετήσουν σε βάθος, να μάθουν πολλών ανθρώπων τις βουλές και να ακούσουν προσεκτικά όσα τους λένε για τα έργα τους, χωρίς φόβο και χωρίς να κρύβονται.

10) Οι Έλληνες διαβάζουν σήμερα; Και αν ναι, τι προτιμούν περισσότερο; Εάν όχι, τι κατά τη γνώμη σου πιστεύεις ότι φταίει;

Οι Έλληνες διαβάζουν, ναι. Προτιμούν γενικώς τα βιβλία που θα τους κάνουν να ξεχαστούν, να περάσουν μια ανάλαφρη μέρα και όχι να βυθιστούν σε μύχιες σκέψεις, όπως αισθηματικά ή βιβλία αυτοβελτίωσης. Υπάρχει κι αυτό φυσικά, και είναι ελπιδοφόρο που υπάρχει, αλλά δεν είναι ο κανόνας.


Bio

Ο Βαγγέλης Ιωσηφίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1990. Μεγάλωσε σε ένα χωριό της Δράμας, τους Σιταγρούς, και έχει αποφοιτήσει από τη σχολή Ελληνικής Φιλολογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός στον ιδιωτικό τομέα, ενώ παράλληλα ασχολείται με το σκάκι ως αθλητής και προπονητής.

Ενδιαφέροντά του είναι τα ταξίδια, η λογοτεχνία και η στιχουργική και του αρέσει να ανακαλύπτει νέους κόσμους μέσα από βιβλία και ταινίες. Αντλεί έμπνευση από φυσικά τοπία, απ’ την τέχνη και από την –διαδικτυακή συνήθως− έρευνα σε ανεξήγητες υποθέσεις μυστηρίου.



https://www.vaggelisiosifidis.gr/


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ήρα Παπαποστόλου, Συγγραφέας και Ιστορικός Τέχνης

Με την Ήρα έχω τη χαρά να τη γνωρίζω από την περίοδο των σχολικών μας χρόνων. Στο ενδιάμεσο χαθήκαμε όπως γίνεται συνήθως με τους περισσότερους συμμαθητές. Οι δρόμοι μας διασταυρώθηκαν ξανά κατά την προεκλογική περίοδο των δημοτικών εκλογών τον Οκτώβρη του 2023. Αν και σε αντίπαλες παρατάξεις, η χαρά μου ήταν μεγάλη που την συνάντησα ξανά, έστω και κάτω από αυτές τις συνθήκες, γνωρίζοντας ότι ασχολείται επαγγελματικά πλέον με την συγγραφή και γενικότερα την τέχνη ως επαγγελματίας ιστορικός τέχνης. Συνέπεσε με την δική μου ενασχόληση και αγάπη τα τελευταία χρόνια για την συγγραφή αλλά την διόρθωση και λογοτεχνική επιμέλεια. Τα κοινά ενδιαφέροντά μας πολλά, οπότε δεν υπήρχε περίπτωση, σκέφτηκα, αυτή την φορά να χαθούμε. Την προσέγγισα και ανταποκρίθηκε με χαρά, συζητήσαμε πάρα πολλά μετά από τόσα χρόνια αλλά και για αυτά που η κάθε μία θέλει να κάνει με κοινό παρονομαστή την τέχνη.       Θα σας παρουσιάσω την Ήρα Παπαποστόλου, αν και πολλοί από εσάς μπορεί ήδη να την γ...

Σαν απολογία - Από τον συγγραφέα Δημήτρη Βαρβαρήγο

Γράφω, ναι γράφω για πολλούς και ποικίλους λόγους που δεν είναι ορατοί όταν κάποιος με βλέπει και δεν μπορεί να φανταστεί την παρόρμηση μου για δημιουργία. Είναι μια εσωτερική ανάγκη που συμπληρώνει την ύπαρξή μου. Ίσως επειδή καταλαγιάζει ο δαίμονας που κρύβεται μέσα μου. Γεγονός είναι πως η αγάπη μου για το γράψιμο έχει ρίζες στα παιδικά μου χρόνια καθώς μέσα στην οικογένεια μου όλοι διάβαζαν και ήταν αυτό η πρώτη ουσιαστική παιδεία να αγαπήσω τα βιβλία και το θέατρο καθώς κάθε μήνα βλέπαμε μία τουλάχιστον παράσταση. Η δική μου γενιά ανέθρεψε παιδιά σε μια φτωχική Ελλάδα γεμάτη ελλείψεις, αλλά επίσης γεμάτη σεβασμό και αξιοπρέπεια. Δίναμε ιδιαίτερη αξία στα πράγματα, όπως ένα βιβλίο που τύχαινε να πέσει στα χέρια μας. Προσωπικά το θεωρούσα πολύ σημαντικό αυτό κι ένιωθα όχι απλά τυχερός αλλά ξεχωριστός που είχα την εύνοια της μοίρας να με επιλέξει. Μπορεί να σας φαίνεται υπερβολικό αυτό αλλά είναι η αλήθεια μου.  Μεγαλώνοντας, το διάβασμα δεν μου αρκούσε και στράφηκα στην γραφή....

«Η ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑΣ» από τον συγγραφέα Μιχάλη Γριβέα

  Είμαι ένα βιβλίο, ένα βιβλίο που μιλάει! Είμαι Η ΠΡΟΦΗΤΕΙΑ ΤΗΣ ΑΤΛΑΝΤΙΔΑΣ.  Αν με κρατήσεις στα χέρια σου, ετοιμάσου να διαβείς δύσβατα μονοπάτια δύο ιστοριών. Η Σίλα Τάντ, μια σκληροτράχηλη Αμερικανίδα πεζοναύτης και ο Αριστοκλής Ναπλωτάς, ένας Έλληνας ιστορικός που κυνηγά το αρχέγονο μυστικό της Ατλαντίδας, είναι οι φωνές μου. Δεν πρόκειται για καρικατούρες θεωριών αλλά για χαρακτήρες βαθιά αντιφατικούς. Τους συνδέει ένας έρωτας που δεν είναι ρομάντζο αλλά έκρηξη. Είναι σύγκρουση ηπείρων και πολιτισμών. Μια μοιραία ένωση που γεννά και καταστρέφει ταυτόχρονα. Θα ταξιδέψεις μαζί τους στη Σαντορίνη, στον Τάραντα της Ιταλίας, στο Σαν Αντόνιο του Τέξας, στις Συρακούσες της Σικελίας. στο Ιράκ, στην Κυρήνη της Λιβύης, στην Ουάσιγκτον των Η.Π.Α. ακόμα και La Venta του Μεξικού. Όσο και αν το περιμένεις όμως δεν βρεις που βρίσκεται τελικά η περιβόητη Ατλαντίδα. Προς μεγάλη σου έκπληξη μπορεί να ανακαλύψεις ότι το σωστό ερώτημα δεν είναι το που αλλά το πότε! Ότι ο Πλάτωνας μπορεί να ...