Αναρτήσεις

Ταξίδι στην Κεράλα της Ινδίας για ένα γάμο της Ευτυχίας Σταματέλου

Εικόνα
Ξυπνώ από το θόρυβο του ανεμιστήρα, οι άλλες κοιμούνται ακόμα. Ανοίγω την πόρτα της καλύβας που βγάζει στο ταρατσάκι, η καλύβα αναφερόταν στην πρόσκληση ως fisherman villa και η στιγμή δικαιώνει το όνομα. Με χτυπάει στη μούρη 40 βαθμών ζέστη τροπική και αφόρητη υγρασία, το ταρατσάκι είναι στερεωμένο με καλάμια μέσα στη λιμνοθάλασσα. Εδώ τα λένε backwaters, δηλαδή κανάλια, είναι νερά εντός ζούγκλας, αληθινής ζούγκλας, αυτή είναι η διαμονή μας. Αργά νωχελικά, όπως όλα εδώ (βρισκόμαστε κοντά στη γραμμή του ισημερινού), πλησιάζει μια πιρόγα με ψαρά που φοράει, όπως όλοι οι άντρες στην Κεράλα, τυλιγμένη λινή πετσέτα στη μέση και από πάνω ευρωπαϊκό πουκαμισάκι. Αναρωτιέμαι αν υπάρχει βρακί από κάτω και τον παρακαλώ να κοντοσταθεί να φωτογραφίσω. Το βλέμμα μου γυρίζει περιφερειακά της λιμνοθάλασσας. Έτσι θα όριζα τη λέξη ησυχία, τα νερά είναι ακίνητα, τριγύρω βλάστηση τροπική, πανύψηλα φοινικόδεντρα και μπανανιές, βοκαμβίλιες, μανόλιες και το τοπικό τους δέντρο jackfruit (artocarpus heteroph...

Ελισάβετ Μαρτινέγκου - Η πρώτη Ελληνίδα πεζογράφος από την Αλεξάνδρα Μάνου

Εικόνα
«Ο ποιητής ανάβει το φως κι ο ίδιος σβήνει. Όμως το φως μένει άσβεστο», έγραψε η Ντίκινσον. Για όσους δεν την γνωρίζουν, η Ελισάβετ Μουτζάν – Μαρτινέγκου είναι η πρώτη Ελληνίδα πεζογράφος που γεννήθηκε στη Ζάκυνθο το 1801 και πέθανε το 1832 σε ηλικία μόλις 31 ετών, προβλέποντας ότι τα συγγράμματά της (πραγματείες, κωμωδίες και τραγωδίες στην ελληνική και την ιταλική) θα χορτάσουν, όπως γράφει στην Αυτοβιογραφία της, «την κοιλίαν των σαράκων» ή θα ξεσκιστούν από κανέναν από τους δούλους, που «θα μεταχειρίζονται τα μέλη τους εις τας χρείας του μαγειρείου». Πράγματι, εκτός από ελάχιστα που πρόλαβε να διασώσει ο Ζακυνθινός λόγιος Ντίνος Κονόμος, το 1953 καταβροχθίστηκαν από την μεγάλη πυρκαγιά που ακολούθησε τον καταστροφικό σεισμό της Ζακύνθου, αφήνοντας εκκρεμή και ανεκπλήρωτη τη λαχτάρα της να αποτελέσουν κοινή ωφέλεια και έπαινο για τα «γεννήματα της αγχινοίας της», όπως αναφέρει στην Εισαγωγή της Αυτοβιογραφίας (Εκδόσεις Μεταίχμιο) η Κατερίνα Σχινά. Η Αυτοβιογραφία της Ελισάβετ Μουτ...

Νατουραλιστική γραφή επίκαιρη όσο ποτέ!

Εικόνα
  Η νατουραλιστική λογοτεχνική γραφή επανέρχεται στην εποχή μας τόσο επίκαιρη όσο ποτέ άλλοτε. Η εποχή που διανύουμε σκληρή, με πινελιές ωμότητας, βίας, κατάθλιψης, υλισμού, άνετα μπορεί να δώσει πλούσια θεματολογία στο συγγραφέα για διηγήματα και λογοτεχνήματα τέτοιου είδους. Μια κοινωνία σε παρακμή, άνθρωποι χαμένοι από τον ίδιο τους τον εαυτό, καταθλιπτικοί, αρνούμενοι να αντιδράσουν σε οποιαδήποτε αδικία. Γυναικοκτονίες, βιασμοί, πολιτικά και τραπεζικά σκάνδαλα, βία, φτώχεια οικονομική και πνευματική, mobbing, τεχνητή νοημοσύνη, ρατσισμός, καταναλωτισμός, ψεύτικα νύχια, ψεύτικες βλεφαρίδες, ματαιότητα, φίλοι facebook, influencers βίζιτες, ναρκισσισμός, υαλουρονικό, botox, οπαδική βία, air bnb, πόλεμος Ουκρανία, πόλεμος Ισραήλ, Τραμπ, ακρίβεια. Και πολλά άλλα, απλά ανέφερα αυτά που μου ήρθαν πιο γρήγορα στο μυαλό. Ας δούμε όμως τί εστί  νατουραλισμός. Τι είναι ο νατουραλισμός; Ο λογοτεχνικός νατουραλισμός έρχεται να θεμελιωθεί ως απόηχος του ρεαλισμού ή ως συνέχεια,...

Ήρα Παπαποστόλου, Συγγραφέας και Ιστορικός Τέχνης

Εικόνα
Με την Ήρα έχω τη χαρά να τη γνωρίζω από την περίοδο των σχολικών μας χρόνων. Στο ενδιάμεσο χαθήκαμε όπως γίνεται συνήθως με τους περισσότερους συμμαθητές. Οι δρόμοι μας διασταυρώθηκαν ξανά κατά την προεκλογική περίοδο των δημοτικών εκλογών τον Οκτώβρη του 2023. Αν και σε αντίπαλες παρατάξεις, η χαρά μου ήταν μεγάλη που την συνάντησα ξανά, έστω και κάτω από αυτές τις συνθήκες, γνωρίζοντας ότι ασχολείται επαγγελματικά πλέον με την συγγραφή και γενικότερα την τέχνη ως επαγγελματίας ιστορικός τέχνης. Συνέπεσε με την δική μου ενασχόληση και αγάπη τα τελευταία χρόνια για την συγγραφή αλλά την διόρθωση και λογοτεχνική επιμέλεια. Τα κοινά ενδιαφέροντά μας πολλά, οπότε δεν υπήρχε περίπτωση, σκέφτηκα, αυτή την φορά να χαθούμε. Την προσέγγισα και ανταποκρίθηκε με χαρά, συζητήσαμε πάρα πολλά μετά από τόσα χρόνια αλλά και για αυτά που η κάθε μία θέλει να κάνει με κοινό παρονομαστή την τέχνη.       Θα σας παρουσιάσω την Ήρα Παπαποστόλου, αν και πολλοί από εσάς μπορεί ήδη να την γ...

Μύθοι, παρεξηγήσεις και άβολες αλήθειες της Ελληνικής ιστορίας του Σταύρου Παναγιωτίδη

Εικόνα
          Μια Τετάρτη Αυγούστου φέτος , καταμεσήμερο με αφόρητη ζέστη και ο ήλιος βγάζοντας όλη του την θέρμη στο όμορφο μεν αλλά υπέρ τουριστικό κέντρο της Κέρκυρας ανακάλυψα ένα καφέ-βιβλιοπωλείο, ανάμεσα στα τόσα τουριστικά μαγαζιά που πουλάνε όλα τα ίδια σουβενίρ όπως τσολιαδάκια, μπρελόκ, μαγνητάκια ψυγείου και τα λοιπά με χώρα προέλευσης PRC.      Για το καφέ αυτό θα αναφερθώ εκ νέου σε μελλοντική ανάρτησή μου και πως όλα αυτά τα καφέ που ξεπετάγονται σαν μανιτάρια τα τελευταία χρόνια είναι μια ευχάριστη νότα αισιοδοξίας για το αναγνωστικό κοινό.      Θα εστιάσω αμέσως στην αγορά του βιβλίου που πραγματοποίησα το «Μύθοι, παρεξηγήσεις και άβολες αλήθειες της ελληνικής ιστορίας», του Σταύρο υ Παναγιωτίδη, Εκδόσεις Κέδρος, 2023.      Θα το χαρακτήριζα ένα μικρό διαμαντάκι που έπεσε στα χέρια μου, με αλήθειες ισοπεδωτικές και φυσικά ακατάλληλο για δογματικούς! Ταυτόχρονα το βρήκα διασκεδαστικό γ...

Αγγελική Κουντουράκη - Nigredo

Εικόνα
Η Αγγελική Κουντουράκη γεννήθηκε το 1980 στην Αθήνα.  Έχει σπουδάσει Οικονομικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Πειραιά και είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο τμήμα Δημιουργικής γραφής του ΕΑΠ. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.  Τον Μάρτιο του 2023 εκδόθηκε η πρώτη της ποιητική συλλογή με τίτλο  Nigredo  από τις εκδόσεις ΑΩ .  Ποιήματα και κείμενα της έχουν δημοσιευτεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά περιοδικά καθώς και συλλογικούς τόμους ποίησης. Για το βιβλίο Το Nigredo είναι ένας κύκλος 29 ποιημάτων, από μια συλλογή που δημιουργήθηκε την τελευταία δεκαετία και περιλαμβάνει πάνω από εκατό ποιήματα. Διαπραγματεύεται από αισθητική και φιλοσοφική θέση, έννοιες καθημερινές που μας απασχολούν συνειδητά και μη σε κάθε στιγμή της ζωής μας, με κεντρικές εκείνες της απώλειας, του θανάτου, του έρωτα και της διαλεκτικής. Το σώμα έχει κυρίαρχη θέση και η επιθυμία ενοποίησης του με την ψυχή και το πνεύμα μέσα σε μια πραγματικότητα που δεν φοράει παρωπίδες αλλά αντίθετα είνα...

Αμαρτωλό - Γαλάτεια Καζαντζάκη

Εικόνα
  Πνιγμένου καραβιού σάπιο σανίδι όλη η ζωή μου του χαμού! Μ' από την κόλασή μου σου φωνάζω -Εικόνα σου είμαι κοινωνία και σου μοιάζω. Περιοδικό  « Πρωτοπόρους » , 1931