Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αναρτήσεις

Η έρευνα ως εργαλείο συγγραφής μυθιστορημάτων από τον συγγραφέα Αντώνη Αντωνιάδη

Η συγγραφή μυθιστορημάτων δεν είναι μια εύκολη υπόθεση η οποία εξαρτάται μόνο από την έμπνευση, την καλή χρήση της γλώσσας και την ικανότητα στην καταγραφή και σύνθεση γεγονότων και προσωπικοτήτων. Εξαρτάται από πάρα πολλές άλλες παραμέτρους, μια από τις οποίες είναι και η έρευνα που θα πραγματοποιήσει ο κάθε επίδοξος συγγραφέας. Ελάχιστοι από τους αναγνώστες αντιλαμβάνονται τη χρονοβόρα διαδικασία της έρευνας που χρειάστηκε για να γραφεί το έργο που απόλαυσαν, οι περισσότεροι αποδίδουν το αποτέλεσμα σχεδόν πάντα στη δυνατότητα της μυθοπλασίας του συγγραφέα. Ταυτόχρονα υπάρχουν και πολλοί δημιουργοί που επιλέγουν να γράψουν ένα μυθιστόρημα βασισμένοι μονάχα στις γνώσεις που κατέχουν -ασχέτως εάν αυτές είναι ελάχιστες ή διαστρεβλωμένες- ή και σε μια επιφανειακή, γρήγορη αναζήτηση πληροφοριών. Η τακτική αυτή όμως, προκαλεί κακό τόσο στους ίδιους όσο και στο είδος του μυθιστορήματος. Για παράδειγμα: κάποιος αναγνώστης που γνωρίζει το πώς διεξάγονται οι αστυνομικές έρευνες διαβάζει ένα ασ...
Πρόσφατες αναρτήσεις

Βιβλιοκριτική Vs Βιβλιοπαρουσίασης από την Ελένη Περρίκου

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μία σύγχυση ανάμεσα στον ορισμό της κριτικής της λογοτεχνίας και της παρουσίασης λογοτεχνικού βιβλίου. Ακούμε συχνά, στις βιβλιοπαρουσιάσεις ότι θα μιλήσει ο τάδε κριτικός λογοτεχνίας ο οποίος τελικά δεν είναι παρά ακόμα ένας ακόμα συμμετέχων που θα συμβάλλει στην προβολή του νέου προϊόντος. Δεν λέω το βιβλίο μπορεί να είναι αξιόλογο αλλά όταν δεν είναι, τι γίνεται; Όταν απλά είναι διαφήμιση μιας νέας κυκλοφορίας ενώ το περιεχόμενο του βιβλίου πάσχει; Ο πραγματικός ρόλος του κριτικού πόρρω απέχει από την παραπάνω πραγματικότητα. Ασκώ λογοτεχνική κριτική δεν σημαίνει πως περιορίζομαι στην εξιστόρηση της υπόθεσης, στη μελέτη των λογοτεχνικών χαρακτήρων, λογοτεχνικού τόπου, αφηγηματικών τεχνικών ή αρκούμαι στην ευρηματικότητα της πλοκής. Ο κριτικός δεν πρέπει να διαμεσολαβεί ανάμεσα στο έργο και στο αναγνωστικό κοινό και να αποτελεί εργαλείο του Marketing του εκάστοτε εκδοτικού οίκου. Δεν ενημερώνει για το περιεχόμενο του λογοτεχνικού έργου ούτ...

Η τέχνη του λόγου από τη συγγραφέα Μαρία Κακαβογιάννη

Κατά την προσωπική μου άποψη, είναι οι διαδρομές στα μονοπάτια του μυαλού και της ψυχής. Οι λογοτέχνες εκφραστές της, με τη γραφίδα τους προσπαθούν να επικοινωνήσουν συναισθήματα, σκέψεις, μύθους ,και οραματισμούς, εισπράττοντας την ικανοποίηση της απήχησης τους από τους αναγνώστες. Η λογοτεχνία ομορφαίνει σκέψεις, μοιράζεται προβλήματα, χαρές, ψέματα κι αλήθειες, και το πιο σημαντικό προσφέρει στον αναγνώστη, την περιπλάνηση, και το ταξίδι μέσα από τις σελίδες του κάθε βιβλίου. Του δίνει την ευκαιρία να ρουφήξει τις εικόνες που ξετυλίγονται μπροστά του. Η λογοτεχνία είναι πνευματική τροφή πασπαλισμένη με αστερόσκονη ,που όσο πιο πολύ τη γνωρίζεις τόσο πιο πολύ την αποζητάς. Βιογραφικό Η Μαρία Κακαβογιάννη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Πλάκα της Αθήνας. Σπούδασε λογοτεχνία στη Βέρνη και στη Σχολή Δολιανίτη. Εργάστηκε στην Ολυμπιακή αεροπορία για 20 χρόνια και για περισσότερο από 15 χρόνια υπήρξε μέλος του Δ.Σ. και αντιπρόεδρος του Πολιτιστικού Κέντρου της Ολυμπιακής Αεροπορίας. ...

Λογοτεχνία και ζωή από τη συγγραφέα Ανδριάνα Σακκά

Προτού ακόμη ξεκινήσω να γράφω επαγγελματικά, διάβαζα πολλά βιβλία για την τέχνη της συγγραφής και της ανάγνωσης. Εκεί έτυχε να συναντήσω αρκετές φορές την άποψη ότι οι συγγραφείς συχνά ξεκινούν την πορεία τους με κάποιο αυτοβιογραφικό έργο, στο οποίο αντλούν πραγματικά στοιχεία από την ζωή τους. Θυμάμαι ότι αρχικά μου είχε φανεί εξαιρετικά λογικό σαν επιλογή, με την έννοια ότι πάντα ξεκινά κανείς από τον εαυτό του, είναι το πρώτο αφήγημα που αισθάνεσαι ότι σε αφορά άμεσα και ότι θέλεις με κάποιο τρόπο να «ξεφορτωθείς» προτού αρχίσεις να εστιάζεις στους άλλους. Σε χαρακτήρες που πλέον θα πλέκονται με αφορμή μικρές συζητήσεις που θα ακούσεις στο μετρό, διηγήσεις φίλων, ή, ακόμη καλύτερα, την καθαρή έμπνευση. Ένας χαρακτήρας πάντοτε αποτελεί συνονθύλευμα πολλών μικρών κομματιών, θραυσμάτων ζωής που ενώνονται για να χτίσουν έναν πιστευτό πρόσωπο. Ένα άτομο που λειτουργεί με τρόπο προβλέψιμο ή μη, αλλά αρκεί για να πυροδοτήσει τη φαντασία του αναγνώστη και να εξυπηρετήσει την πλοκή. Δ...

Τα «όρια» της τέχνης και της λογοτεχνίας από την ιστορικό τέχνης και συγγραφέα Ήρα Παπαποστόλου

Τι εννοούμε «όρια» στην τέχνη ή τη λογοτεχνία; Υφίσταται σαν όρος και αν ναι, ποιος τα βάζει; Δεν υπάρχουν όρια στην τέχνη και άρα ούτε στη λογοτεχνία. Η ελευθερία της έκφρασης είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα. Δεν γίνεται να είναι 2025 να ζούμε σε μια ευρωπαϊκή χώρα και να πρέπει να υπερασπιζόμαστε τα αυτονόητα. Η συνταγματική διάταξη του άρθρου 16 κατοχυρώνει την ελευθερία της τέχνης ως ελευθερία της καλλιτεχνικής δημιουργίας και καταλαμβάνει κάθε δημιουργική έκφραση της ανθρώπινης φαντασίας. Απαγορεύει λοιπόν στις κρατικές αρχές να επέμβουν στο έργο του κάθε καλλιτέχνη επιβάλλοντας περιορισμούς στη μορφή και το περιεχόμενο του έργου του (π.χ. μέσω μορφών λογοκρισίας). Πέραν όμως από την ατομική προσωπική ελευθερία του καλλιτέχνη, το Σύνταγμα κατοχυρώνει και την ελευθερία της τέχνης ως κοινωνικού θεσμού. Η τέχνη ανάγεται σε ειδικά προστατευόμενο συνταγματικό αγαθό. Η προστασία αυτή συνίσταται στη θεμελιώδη υποχρέωση του Κράτους να διαμορφώνει τις κατάλληλες συνθήκες, έτ...

Η ΑΞΙΑ ΜΙΑΣ ΠΡΩΤΗΣ ΕΜΦΑΝΙΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ - ΓΡΑΦΕΙ Η ΔΙΩΝΗ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΥ

Από τη στιγμή που όλο και περισσότερες ποιητικές συλλογές κυκλοφορούν από πρωτοεμφανιζόμενους στην ποίηση, προκύπτει αναπόφευκτα ένα πρόβλημα αξιολόγησης. Και αυτό, όχι επειδή η ποίηση έχει ανάγκη από την άσκηση κάποιας κριτικής, καθώς, αν κάτι πραγματικά αξίζει, θα κερδίσει τον χώρο που του αναλογεί στο ποιητικό πεδίο. Ωστόσο, για το καλό της ίδιας της ποίησης, οφείλει η κριτική ματιά να εκτιμήσει κάποιες παραμέτρους που προσδίδουν στη νέα ποιητική συλλογή τον ιδιαίτερο, άξιο λόγου, χαρακτήρα. Με δεδομένη πάντοτε την υποκειμενικότητα της κρίσης της αλλά και την απαραίτητη σκευή που της παρέχει την τεκμηριωμένη πρόσβαση σε ό,τι γράφεται. Μια κύρια παράμετρος της αξιολόγησης των πρώτων εμφανίσεων στον ποιητικό λόγο αφορά τη σοβαρότητα με την οποία οι νεότεροι ποιητές αντιμετωπίζουν την υπόθεση (ή καλύτερα το «πρόβλημα») της ποίησης. Σοβαρότητα που καταφαίνεται όταν δείχνουν τον απαιτούμενο σεβασμό στους παλαιότερους, άλλοι μορφοποιώντας αναπόφευκτα τη δική τους αρχική ποιητική παρουσ...

Ταξίδι στην Κεράλα της Ινδίας για ένα γάμο της Ευτυχίας Σταματέλου

Ξυπνώ από το θόρυβο του ανεμιστήρα, οι άλλες κοιμούνται ακόμα. Ανοίγω την πόρτα της καλύβας που βγάζει στο ταρατσάκι, η καλύβα αναφερόταν στην πρόσκληση ως fisherman villa και η στιγμή δικαιώνει το όνομα. Με χτυπάει στη μούρη 40 βαθμών ζέστη τροπική και αφόρητη υγρασία, το ταρατσάκι είναι στερεωμένο με καλάμια μέσα στη λιμνοθάλασσα. Εδώ τα λένε backwaters, δηλαδή κανάλια, είναι νερά εντός ζούγκλας, αληθινής ζούγκλας, αυτή είναι η διαμονή μας. Αργά νωχελικά, όπως όλα εδώ (βρισκόμαστε κοντά στη γραμμή του ισημερινού), πλησιάζει μια πιρόγα με ψαρά που φοράει, όπως όλοι οι άντρες στην Κεράλα, τυλιγμένη λινή πετσέτα στη μέση και από πάνω ευρωπαϊκό πουκαμισάκι. Αναρωτιέμαι αν υπάρχει βρακί από κάτω και τον παρακαλώ να κοντοσταθεί να φωτογραφίσω. Το βλέμμα μου γυρίζει περιφερειακά της λιμνοθάλασσας. Έτσι θα όριζα τη λέξη ησυχία, τα νερά είναι ακίνητα, τριγύρω βλάστηση τροπική, πανύψηλα φοινικόδεντρα και μπανανιές, βοκαμβίλιες, μανόλιες και το τοπικό τους δέντρο jackfruit (artocarpus heteroph...